Vem ska man kontakta vid felanmälan?
Svar: Driftia är de som var medlem bör kontakta om det är ett akut och allvarligt fel så som vattenläckage eller liknande. De har telefonnummer: 08 744 44 33.
Vid icke akuta ärenden ska man kontakta sitt portombud:
Port 30: Peter Wilbois
Port 32: Lars-Ove Norr
Port 36: Klas Müller
Hur många lägenheter/ lokaler finns det i föreningen? Är alla med bostadsrätt?
Svar: 49 st lägenheter. Alla är bostadsrätter. Det finns två lokaler: förskolan och lilla lokalen.
Hur ser det ut med tvättstuga, utrustning och plats?
Svar: En tvättstuga i varje hus. 2 tvättmaskiner, en torktumlare, en centrifug och två torkskåp. Det finns även grovtvätt vid stora lokalen.
Om min spis, kyl, frys, tvättmasking eller torktumlare går sönder. Står föreningen för kostnaden då?
Svar: Nej. Enskild medlem ansvarar för all intern utrustning i sin bostad. Föreningen står för eventuella reparationer som behövs göras "innanför väggarna".
Har ni några gemensamma utrymmen?
Svar: Ja, två föreningslokaler finns: den lilla och den stora lokalen. Den lilla ligger på gården och den stora ligger vid vändlplanen. Båda går att hyra för aktivitietet.
Byggnadsår?
Svar: 1992
År föreningen förvärvade fastigheten?
Svar: Då det byggdes.
Vem sköter trappstädning? Ska lägenhetsinnehavarna sköta några uppgifter i föreningen?
Svar: Brage omsorg sköter trappstädningen. Medlemmen ser till att hålla rent efter sig i tvättstugor. Det finns utrustning i tvättstugorna.
Vad har ni för avtal gällande kabel-TV / bredband?
Svar: Från och med första februari år 2013 kommer BRF Älvsjöbadet ha Ownit/Canal Digital som leverantör av bredband, IP-telefoni och kabel-TV. Varje hushåll får då 500-1000 Mbit/sek internetanslutning, en tjänstefördelare (router) med trådlös funktion samt en digital HD box att förvalta. All utrustning tillhör föreningen och bör följa med lägenheten INTE enskild medlem.
Jag har en Comhem e-post kommer den fungera efter 20130131?
Svar: Nej. Styrelsen råder var medlem med en Comhem e-post att byta till Gmail.com eller liknande. Här finns en guide för hur ni kan byta från Comhem till Gmail samt föra över gamla mail och kontakter. OBS! Import av kontakter och e-post kan ta allt från några timmar till två dagar. Därför rekommenderas du att göra detta i god tid innan den 31/1 2013 då era konton hos Comhem slutar att existera!
Är det någon överlåtelseavgift? Vem ska betala den?
Svar: Ja, säljaren. |